Samenvatting inhoud blog ‘Zorgcadeautje’:

Een tijdje geleden werd ik uitgenodigd door Schooneberg om mijn oren gratis te laten controleren. Ik maakte telefonisch een afspraak en meldde mij bij de vestiging in mijn woonplaats. De afspraak was niet te vinden onder de naam die ik altijd gebruik. Wat bleek? Ik was wel bekend onder de naam van mijn echtgenoot. Een naam die ik in de ruim 35 jaar die ik inmiddels getrouwd ben, nog nooit zelf heb gebruikt. Hoe kon dit? De medewerkster van Schooneberg vertelde dat zij de naam van mijn zorgverzekeraar hadden ontvangen. Zo konden zij mij voor mijn 65ste verjaardag dit ‘cadeautje’ geven.
In de blog vroeg ik me af: ‘Is dit AVG-proof? Het gaat toch over persoonlijke gegevens?’ Ik heb de blog voorgelegd aan mijn zorgverzekeraar en de lezers beloofd om de reactie van mijn zorgverzekeraar met hen te delen.

Hierbij de reactie van mijn zorgverzekeraar:
“Wij geven geen informatie over verzekerden aan derden, ook niet aan zorgverleners. Wel bestaat er zo'n landelijke portaal, te weten ‘Vecozo’. Dit is een landelijke portaal om inzicht te krijgen in de gegevens van zorgaanbieders en verzekerden. Dit mag niet iedereen gebruiken, alleen als je een geregistreerde aanbieder bent. In uw geval is er, denken wij dat er een naam en geboorte is doorgegeven aan Schooneberg of dat deze bekend was bij hun. Hiermee kunnen ze zoeken waar en hoe iemand verzekerd is. In dit systeem staat u ingeschreven onder de naam van uw man.

Zie ook de links:
Ik heb de websites bezocht en las onder meer dat het gebruik van COV niet toegestaan is als:
  • u een persoon opzoekt waarmee u geen behandelrelatie heeft;
  • de COV-raadpleging bestemd is voor identificatiedoeleinden.
​I rest my case.

Lineke Verkooijen
© 2021 Stichting Academische Verpleeg(t)huiszorg Nederland